تداعی آزاد

آخرین مطالب

حالت چطوره؟!

چهارشنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۰۸:۳۰ ق.ظ

مهدی ربیعی[1]


چکیده


حالم را می‌پرسی یا می‌خواهی حالت را بفهمم؟!

به همان نسبتی که یک وراج تمام عیار می‌تواند در حرف‌های خودش گم شود، یک نسل پیچیده می‌تواند در گذر زمان به یک مونگل ساده تنزل یابد تا از کاوش و رمزگشایی خارج گردد!

به همان شکلی که یونس در گریز از نبوت به دهان نهنگ پناه برد!

اما یهوه، خدای جنگ و طوفان است!

احمق آنی که از وحشت خدای خود به سوی من امان می‌آورد و یا توسط یگانه روانکاو خود بلعیده می‌شود!


واژگان کلیدی: یهوه، روانکاو، یونس، نسل پیچیده، مونگل، کاوش، رمزگشایی، یگانه

 


با تمام توجیهاتی که برای "جنگ و طوفان" در جهان معاصر تراشیده می‌شود، سلسله دال‌ها به مقصود خود می‌رسند، بطوری که عقل جن هم به آن نمی‌رسد!

همان رابطه غریب مادر-کودک!که ناخودآگاه در تمامی روابط حاکم می‌شود تا یکی از طرفین به کودکانه‌ترین حالت تنزل یابد!

کافی است زبانشناسی «یهودا» را رمزگشایی کنید تا مشخص شود پیشاپیش قرار بود «حیات هوشمند نوین بر روی کرهٔ زمین» چگونه باشد!

"الوهیم"ها چه می‌خواهند؟!

اشارت آن را در این گفته فروید دریابید" تا زمانی که زن نتواند شوهر خود را فرزند خود سازد، تضمینی بر ازدواج-ش نیست"!

پول همان آیتم اثرگذار است که اگر بالا و پایین شود ارتباط یک سوژه با ابژه اولیه را لق و کن‌فیکون می‌کند!

«پول» با یهوه یکی است و برای ندار ترین و دنیا بریده‌ترین سوژه هم کار می‌کند، کافی است آن سوژه برای موجودیت آن احساس خطر کند تا الوهیت خود را آشکار سازد!

در چنین حالتی است که یا به «تداعی» می‌افتد و یا به دهان شیر می‌رود!

آیا کماکان تمایلی برای پرسیدن حال من دارید یا می‌خواهید سر از اشتیاق من در آورید؟!

بماند که حرف و حدیث پشت سر «الوهیم-‌ها» بسیار است!

 


[1] . هیات علمی گروه روان-شناسی-بالینی، محقق بالینی در حوزه روانکاوی، زبانشناسی و فلسفه

  • مهدی ربیعی

نظرات  (۱۷)

خیلی تداعی جالبی بود، باز هم زکاوت ازش می بارید! البته ی حالت سوم و بعد هم چهارمی وجود داره که اینجا ازش صحبتی نشده. 

دکتر تداعی های خواندنی زیادی تا الان داشتن
ولی منظور شما از بارش کدام یک هست؟
زکاوت به معنی راستی دیانت پارسایی پاکی و عصمت هست
و ذکاوت به معنی فراست تیز هوشی و فراست ...

خ جالب بود، من منظورم فراست بود و تیزهوشی اما نوشتم زکاوت! اینم فکر می کنم ی اشتباه لپی املایی بودش که جای تامل داره! 

با احترام به نظرم کامنت اول شما کمی آغشته به تملق شد و من در نقد اون رو آفت میبینم برای همین در واقع در مقام ملا لغتی ، غلط دیکته گرفتم
خودم اصلا معنی زکاوت رو نمیدونستم و از دهخدا کمک گرفتم
ولی زکاوت و روراستی شما در کامنت بعدیتون تداعی جدیدی برام داشت:
نوشته های ایشون
خلاف ظاهر گاه خشن ،انقلابی و بی چا ک دهنی که داره در یک سیالیت معصومی خوابیده ،از اون خواب هایی که حتی اگر ضرورت داشته باشه باز آدم دلش نیاد بیدارش کنه!
پارسا و صادقه ،یه جور تدین کامل به دین و خدایی مخصوص که گویی برای شخص اوست!
بنابراین من فکر میکنم هیچ اشتباهی رخ نداده و نوشته ها سرشار از "زکاوت" هستن
زاویه ایی با تیزهوشی اون ها ندارم ولی در اینجا محل بحث من نیست
و چیزی که من میبینم نشون دهنده یک تیز حسی و تیز لمسی هست که میتونه از مولفه های "ذکاوت" باشه. 

و یا به دهان شیر می رود؟ چرا نهنگ نه که اول تداعی بهش اشاره شده؟ شیر مادر برام تداعی شد. من همینجوری به هوا نگاه می کنم نه زمین، چون هنوز کوچکم و محتاج بغل مادر. منتظر سینه مادر برای مکیدن و اینجور میشه گفت "و یا به دهانش شیر می رود"!!!

به طوری که عقل جن هم به آن نمی رسد! من که نمی فهمم چرا از واژه جن زیادی استفاده می کنید مثل جن زده یا جن گیر! اما اینو فهمیدم که عقل جن از نظر شما خیلی بیشتر از عقل آدما هست!

جن از جنس آتش هست و انسان از جنس خاک! پول همان یهوه خدای طوفان هست! طوفان آتش یا طوفان خاک؟ اگر یهوه خدای طوفانی از جنس خاکه پس عقلش از جن می تونه کمتر باشه اما قدرتش بیشتر! پس باز ی خدا این وسط داریم که عقلش کمتره اما قدرتش بیشتر! پس اینجا قدرت حتی به سادگی یا پیچیدگی می چربه، بعد چه فایده ای داره عقل داشتن؟! آیا این قدرت همون نارسیسیزم فرد هستش؟

در آخر فکر می کنم خود شما هم به این نتیجه می رسید که قدرت بهتره نه عقل! بعد واقعا عقل همون چیزی هست که ما باید بهش تکیه کنیم؟ مگه عقل بایاس نداره؟ پس چرا باهاش فکر می کنیم؟ آیا براساس اون باید عمل کنیم؟

در ضمن اول تداعی یک وراج تمام عیار. عیار واحد طلا و فلزات گرانبهاست و انگار برخلاف تداعیتون، وراجی هم برای شما حکم طلا دارد.

سلام آقای دکتر

میشه blind date رو که توی ایران و کشورهای دیگه پرطرفدار شده و در یوتیوب هم ترند شده از نظر روانکاوی مورد بررسی قرار بدین؟ خودم اولش حس می کردم فقط ایده پردازها و مجری هاشون از این کار کسب درآمد می کنن، اما الان جالب شده برام! جالب واسه اینکه چرا؟ به نظرم کلی نکته روانکاوی می تونه توش باشه. میشه شما لطف کنید به عنوان روانکاو درمورد این موضوع تداعی کنید، ممنون🙏

میخوام حالمو بفهمی، حالم به شدت بده😭 اصلا وصف کردنش ممکن نیست! 

حال خودت چطوره؟!!

متوجه شدم تغییر کردحوزه تحقیقتون !

ادعای سنگینیه،تته میزنه با ادعای پیامبران!

به نظر میاد کارت سختر و گسترده تر شد!

انسان!

البته اگر منظورت از پیامبران حضرت سلیمان جزوش نباشه که زبان حیوانات هم بلد بود! اتفاقا از نظر من ادعای کمی هست😢 شاید واقعا انسان رو بالا دیدی که اینو داری میگی! 

شما اگه راحترین دکتر رو سلیمان فرض کرده و مخاطب خودتون قرار بدین احتمالا از این گفتگو لذت بیشتری ببرین!
هنوزم تاکید میکنم ادعای سنگین و در واقع مشکلی هست که به طور کلاسیک همه پیامبران هم باهاش دست و پنجه نرم کردن...
به نظرم مشکلترین بخش این که به یه انسان که تفکر داره بخوای بفهمونی تو انسان هستی!
و متفاوت از دارو درخت و حیوانات!!!

منظورتون رو از کلاسیک و غ کلاسیک نمی فهمم ،اما بله واسه من کسی که هم زبان حیوان رو بفهمه و هم انسان ارزش بیشتری داره! شاید شما نمی دونید عن+سان هستید! فرقشم با حیوان اینه که حیوان احساس داره اما شما همونم ندارید!!!! من اگر بخواد تفکرم مث شما باشه میخوام صدسال نفهمم دارای تفکرم.... 

چه عجب بر خورد به ساحت مقدس غیر حیوانیتون
دقت کردی چرا ریختی به هم فقط چون پیشنهاد شد سلیمان نبی با جایگاه حیوانِ تو کلام کنه...
در واقع هم حیوان تو رو دیده هم انسانت
ولی تو از دیده شدن حیوانت فراری هستی و نمیپذیری مثل همه و این اتفاقا یعنی نهایت خودخواهی انسانی
پس الکی یقه پاره نکن به چیزی که اون قدر ازش میترسی
بله واقعا انسان رو بالا دیدم و انسان بالاست اگر بتونه ببینه و بپذیره که میتونه چه قدر پست باشه و این آگاهی یعنی عین انسانیت که متاسفانه نایابه

آره شما درست میگین، دقیقا دیروز با جنبه حیوانی خودم مواجه شدم چیزی که شما میخواین فقط من خودم رو در جایگاهش قرار بدم و ازش لذت ببرم، جالبه شما رو هم با جنبه حیوانیت روبرو کردم که فاز مختار ثقفی برداشتی! اما درنهایت خودت هم فهمیدی همچین انسان هم مالی نیست  و بالاخره می تونه پست باشه و خوی حیوانی هم داشته باشه! و می تونه اینو بپذیره و دیگه نگه خ هم جایگاه بالایی داره و متفاوت از حیوان و به قول خودتون دار و درخت! 

بعدم من نمی دونم روانکاوی میخواد شما رو به کجا برسونه؟ آیا همین نیست در نهایت؟  انسان بالاست اگر بتونه ببینه و بپذیره که میتونه چه قدر پست باشه و این آگاهی یعنی عین انسانیت که متاسفانه نایابه... پس بنابراین حوزه روانکاوی با انسانی که گفتید هم فرقی نداره و در نهایت هم به همین مجدد خواهید رسید ...

روانکاوی در نهایت اینو میخواد واسه ما به اثبات برسونه که انسان های خوب کسانی هستن که به کارهای انسان های بد فقط  در رؤیا اکتفا کردند!

منصف باش دیگه
گفتی ادعای پیامبری ادعای کمیه و انسان حالا جایگاه خیلی بالایی نداره....
گفتم یه اشاره کنم به اون یکی بعدت ولی خدایی خوشت نیومد دیگه
هوچی بازی درنیار
من مخالفتی با بعد حیوانی نداشتم که
تو خیلی باهاش پایه بودی داشتی انسانیت رو میزدی از ریشه،منم گفتم از این زاویه بهش نگاه کن که حال نکردی
اوکی
حالا قهر نکن
بیا بشین یه کم حرف بزنیم شاید یه چای هم خوردیم....

  • بازم انسان😎
  • البته دکتر هم دیر به دیر میگذاره کامنت هارو
    انگار داریم زیادی شلوغ میکنیم حوصلشو سر بردیم

    کلا ادعای پیامبری رو در واقعیت هذیانی بیش نمی دونم، اما داشتم نمادین حرف می زدم گفتم این که دکتر در حوزه انسانی کار کنه (نه پیامبری) ادعای کمی هست، پس منظور من رو هم خوب نگرفتی! من با بعد حیوانی در انسان خیلی موافقم، خودت هم پستی انسان رو خیلی باهاش موافق بودی. اینکه من رو فقط دوست داشتی با بعد حیوانیم روبرو کنی و مال خودت رو نبینی، اینو حس کردم و دقیقاً عصبانی شدم. اره باید به عرضت برسونم من هم مثل خودت هم خودخواهم هم خودشیفته:-)))) قهرم نکردم...چرا فکر کردی قهرم؟!!! کی گفته حال نکردم و ازش لذت نبردم؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی