تداعی آزاد

آخرین مطالب

شکاف طبقاتی-اقتصادی

پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۱۲ ق.ظ

قطبی شدن اقتصاد و شکاف طبقاتی ظاهراً امری آسیب‌زا است ولی در نهانی عامل تلذذ در دو طرف طیف است تجربه‌ا‌ی آزاد برای غنی و فقیر که تمتع مازاد را از کف "دیگری" خارج می‌سازد در چنین پیدایشی برای تعیش درد و لذت حدودی نیست.

اقتصاد‌ متعادل سود را نسیب اقلیت‌های نهانی با ژویسانس‌های مشترک می‌سازد مصداق فردی این امر در سوژه‌ی نرمال با محرومیت از کیف واقع رخ می‌دهد آدمی در جهان مدرن در یک حالت برزخی از درد و لذت با عناوین متعادل و نرمال حیات دارد که هیچکدام را دریافت لامسه ندارد، از این رو شکاف طبقاتی-اقتصادی خواستنی‌ترین امر نهانی در سوژه‌ی انسانی است تا از تملک تلذذ در سیستم‌ها خارج گردد.

 چنین شکافی اگر به واقع در هر جامعه‌ای رخ دهد آزادکننده‌ی حظ واقعی است که برگشت به تعادل را در آن اجتماع ناممکن می‌سازد، حدوثی مسری که مواجه با آن در جهان پیش‌رو غیر‌قابل اجتناب است، امر نفی‌شده در سند تحول اقتصادی دولت‌ها ولع تباهی آنهاست که در تبیین شکست آن برنامه‌ها همیشه غایب است.

 

  • مهدی ربیعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی