تداعی آزاد

آخرین مطالب

روند تکاملی!

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۱۴ ق.ظ

پرسش: تغییرات در آدمی بسیار کند و تکاملی است، چطور شما از تغییرات متفاوت در آینده صحبت می‌کنید؟!

 

تداعی: سیر و تکامل آدمی به دلیل عدم تمایز او از «دیگری» و عقده‌گشایی ناشی از آن، روندی کند و طاقت‌فرسا دارد ولی دیر زمانی است که کیف از این تکامل بدل به تکرار منزجرکننده شده است، در چنین حالتی است که آمادگی لازم وجود دارد تا آدمی به یک زمان با کیفیت و سرعت متفاوت پرتاپ شود!

به میزانی که زمان تکامل و تکرار گذشته طولانی‌تر باشد، روند پیش‌رو سرعتی فراتر و غریب به خود می‌گیرد!

 

در فرآیند جلسات روانکاوی، آنالیزان‌ها ماقبل اینکه وارد تداعی آزاد شوند روندی بسیار کند و تکراری دارند ولی از زمانی که بتوانند تداعی آزاد داشته باشند این روند سرعتی عجیب و غریب به خود می‌گیرد، ناگفته نماند که خیلی از افراد هیچ‌گاه نمی‌توانند وارد تداعی آزاد شوند!

 

با یک مثال اجتماعی می‌توان این روند تکاملی را دید که چطور یک عمل لذت‌بخش بدل به یک عمل منزجر کننده می‌شود و کارکرد خودش را از دست می‌دهد: جنگ و رقابت برای ارضای نیاز اولیه بدل به ورزش و رقابت می‌شود برای پس‌انداز ثانویه! در چنین حالتی امر ثانویه(پول) نهایتاً لذت را کاملاً بدل به انزجار می‌کند، به زودی انزجار از ورزش... علنی و عمومی می‌شود!

 

سیر طولانی و تکراری این روند، نوید تحولات عمیق‌تر و اکتشاف وسیع‌تر را می‌دهد!

از همین رو، روند تکاملی سرعت ثابت ندارد!

 

 

 

  • مهدی ربیعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی