تداعی آزاد

آخرین مطالب

زمان و بازگشت به آن!

شنبه, ۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹ ق.ظ

 

مهدی ربیعی[1]

 

چکیده

چرا نسبت به «زمان گذشته» کشانندگی وجود دارد ولی نسبت به زمان آینده ناامیدی و بی‌میلی غالب است؟!

 برای پاسخ به این سوال لازم است به کشاننده‌های تکراری بشر مبنی بر گسترش خود در رقابت با دیگری رجوع کرد!

 بررسی‌های زبانشناختی نشان می‌دهد که آدمی از ابتدای آفرینش در یک رقابت غریب مبنی بر گشایش «خود» گیر افتاده است، تبعات این گسترش از خانواده گرفته تا کشور گشایی امتداد داشته است که اکنون چنین تمنایی به گشایش در کرات دیگر هم سرایت کرده است!

آدمی شاید در گشایش تصویری و ظاهری موفق عمل کرده باشد ولی سوالات بنیادی او، بدون پاسخ و حل نشده پابرجاست!

 

کلیده واژه‌ها: زمان، زبانشناسی، خود، گشایش، بازگشت، کشاننده

 

 

 

آدمی می خواهد برگردد و از صفر شروع کند تا شاید بتواند در دور جدید کامل عمل کند!

این واپس‌روی فقط جنبه فردی ندارد بلکه بطور جمعی هم رخ می‌دهد، جنگ‌ها یک نمونه بارز آن است که آدمی ظاهراً با توسل به آن، به دنبال حل و فصل مسائل گذشته باز می‌گردد!

به همین دلیل آدمی در گسترش تمدن درجا می زند و عقب‌گرد دارد، اگر هم قرار بر یک اتفاق رو به جلو باشد، نیاز به یک گستره زمانی بسیار طولانی دارد!

با وجود اینکه بحث و نظریات بسیاری در مورد موضوعاتی مانند؛ خود، دیگری، جنسیت، رابطه جنسی... وجود دارد ولی هنوز این موضوعات حل نشده باقی است!

برای مثال، آدمی به این درک رسیده است که چقدر در مورد سکس و رابطه جنسی بی اختیار و اراده است و چه چیزهای رو به خاطر آن قربانی کرده است ولی هنوز نمی‌خواهد زیر بار آن برود، او نمی داند که آیا در آینده پیش‌رو نیز نسبت به این قضایا بی‌اختیار و اراده هست یا نه!

ادیان و علوم مدعی هستند که در پیشبرد تمدن، این مسائل رو حل کردند، ولی آنها نیز در گشایش ظاهری موفق بودند و بازگشت به آنها نیز نتایج مشابه در پی ‌خواهد داشت!

شما می‌توانید برای آینده خود هدف‌گزینی داشته باشید و برای رسیدن به آن موفقیت‌ها، خود را گسترش دهید، ولی به‌واقع آینده نیز به مانند گذشته برای شما ازهم پاشیده است و به زودی چندش‌آور بودن چنین تصویرسازی‌ نیز آشکار خواهد شد!

پرسش مهم این است که آیا آدمی کماکان می‌خواهد دل به انسجام ظاهری ببندد یا با از هم پاشیدگی تاریخی و درونی خواد مواجه شود؟!

 

[1] . هیات علمی گروه روان-شناسی-بالینی، محقق بالینی در حوزه روانکاوی، زبانشناسی و فلسفه

  • مهدی ربیعی

نظرات  (۱)

درود

وبلاگ زیبایی دارین ، به من هم یک سر بزنین :
366day.ir

راستی ممنون میشم اگه من را هم به پیوندهای روزانه تون اضافه کنین.
سپاس فراوان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی