تک –خدایی پارس در مقابل چند-خدایی آتن و روم
مهدی ربیعی[1]
در کدام یک از آن دو، نارسیسزم آدمی بیشتر تراش میخورد؟!
ظاهراً آنهایی که چندپاره هستند باید بیشتر کاستره شده باشند اما در واقع امر اینگونه نیست!
روانپریش-ها با وجود اینکه از دردها و تناقضهای فراوان گسست بیشماری مییابند اما از خود-شیفتگی آنها کاسته نمیشود!
جنگ و جدل آنها نیز برای کوتاه نیامدن است، بخاطر همین از دل آنها، مینوتور آتن متولد میشود تا تن به آدمیت ندهد، حتی اگر عاقبت آنها هزارتوی دایدالوس باشد!
اما تک-خدایی حاصل تراش خوردن ژویسانس آزاد و وحشی است که هنر-واره شمائل یگانه مییابد!
در یگانگی، خوردن و حذف دیگری معنا ندارد، بخاطر همین حدوثی که به تفاوت مطلق نرسد، انسانی نیست!
در عصر حاضر، ظاهراً چند-خدایی دیگر طرفداری ندارد ولی آن فلسفه کماکان با قدرت و تسلط زیاد در جهت حذف دیگری فعال است، یکی از نمودهای نمادین آن «جهانی شدن» است!
اکثریت یگانهپرستها برخلاف ظاهر خویش، دروناً و عمیقاً بر همان فلسفه چند-خدایی عمل میکنند و مشابه-خواه هستند!
از اینرو، گسترش و حمله چند-خداییها علیه دیگران قابل توجیه و تبیین است!
[1] . هیات علمی گروه روان-شناسی ، محقق بالینی در حوزه روانکاوی، زبانشناسی و فلسفه
- ۰۴/۰۵/۰۶