تداعی آزاد

ماین‌کرافت!

يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۰۱:۳۸ ب.ظ

مهدی ربیعی[1]

 

چکیده
دلیل علاقمندی نسل جدید به بازی‌هایی مانند ماین‌کرافت(Minecraft) چیست؟!
ماین‌کرافت اشارت بر «کندن» و «ساختن» دارد، حال باید دید چرا نسل پیش‌رو چنین حربه‌ای را پیش گرفته است و آیا این بازی‌ها بدل به واقع خواهد شد؟!
دلالتی که در نسل قبلی متوجه پایین ‌تنه بود، بسان همان موشی که کون دیگری را می‌جست، اکنون به گوش و چشم جابه‌جا شده است!
سوژه‌ای که فضل خود را در فاضلاب «غیر» می‌دید، اینک چشمان خود را بر گودال  گوشی‌ها(تل-فن) دوخته است!
بماند که هنوز نسل قبلی در قال من، مقاله غیر را می‌جویند!
حال پرسش این است، ژوئی‌سانسی که متوجه چشم و گوش است چه نتیجه در پی خواهد داشت؟!

کلیده‌واژها: ماین‌کرافت، کندن و ساختن، قال و مقاله، فضل و فاضلاب

 

 

صدها سال است که در مورد معنای «انسانیت» شور و غوغاست ولی برونداد آن سمپتوم «ماندن» است!
بسان همان دختر مبتلا به موتیسم که انتخاب کرده بود تا با غیر خودی لام تا کام کلام نکند ولی بعد از مدت‌ها یعنی در نوجوانی با زن درمانگری به صورت نوشتاری ارتباط می‌گیرد اما وقتی ارتباط به مرحله صوتی می‌رسد این‌بار درمانگر تاب شنیدن ندارد و او را ارجاع می‌دهد!
بازتاب برونی چنین سمپتومی را می‌توان در واکنش‌های جهانی نسبت به جنگ و جدل‌های امروزی دید، واکنش‌ها دقیقاً همان‌هایی است که سابقاً بود! با این تفاوت که انعکاس دیداری و شنیداری به خود گرفته است که می‌تواند بدل به بازی‌های بعدی شود!
کندن و ساختن در صحنه ماین‌کرافت اتفاقی بس غریب و طنزآمیز است، کیفی که مربوط به چشم و گوش است ولی قلع و قمع پایین تنه را به همراه ندارد، گویی ارتباط با غیر خودی حداقل در سطح مجازی ممکن شده است!
جملاتی همچو «جهان به چشم می‌بیند» از حالت شعاری بدل به بازی‌های می‌شود که جهان را در فضای کوچکتر شبیه‌سازی می‌کند تا نظارت و فاعلیت را برای سوژه فراهم سازد!
جمله تکان دهنده ‌یک کودک ماین‌کرافتی 9 ساله این بود؛ من فهمیدم که همه آدما به نسبتی گاو تشریف دارند!
حال باید دید این اتفاق نوید یک دنیای بزرگ‌تر مجازی را می‌دهد یا قرار است بدل به یک واقعیت متفاوت گردد!

 

 

 

 

 

[1] . هیات علمی گروه روان-شناسی-بالینی، محقق بالینی در حوزه روانکاوی، زبانشناسی و فلسفه

 

 

 

  • مهدی ربیعی